Fıtık Nedir? Fıtık Neden Oluşur? Belirtileri Nedir? Hangi Tedaviler Uygulanır?

En sık görülen hastalıklarından biri olan fıtık, özellikle bağırsak gibi karın içi organların onu çevreleyen karın duvarından cilt altına doğru taşması halidir. Fıtık karın bölgesinin her bölümünde görülebilir. Ikınma, ağırlık kaldırma gibi karın içi basıncını arttıran durumlar sırasında da zaman zaman beliren ve kaybolan bir çıkıntı şeklinde görülür. Fıtık kendiliğinden iyileşmediği için genellikle ameliyat edilmesi gerekir.

Fıtık Nedir?

Fıtık, bir kısım iç organların onu saran karın duvarının zayıf bir açıklığından dışarı çıkması halidir.  Fıtığı oluşturan en iç tabaka karın zarıdır ve bu zara fıtık kesesi de denir. Dolayısıyla karın içindeki organlarda bu fıtık kesesinin içinde yer alır. Fıtık kesesi içinde en sık ince bağırsaklar bulunur.

Fıtık neden oluşur?

Yaşlanma, kötü beslenme, obezite, sigara kullanımı, doğum, karın içi basıncını arttıran ağır egzersiz, aşırı ıkınma ve herhangi bir nedenle geçirilmiş karın ameliyatları karın duvarı yapısını zayıflatır. Bu durum karın duvarında irili ufaklı deliklere yol açarak fıtık oluşumuna zemin hazırlar.

Fıtık belirtileri nedir?

Kişiden kişiye ve fıtık çeşidine göre gözle görülebilen ilk belirtiler fıtık oluşan bölgede şişlik, çıkıntı, ağrı, ve rahatsızlık hissidir.

Fıtık belirtileri fıtığın oluştuğu yerlere göre değişkenlik gösterir. Kasık ve karın  bölgesi fıtıkları cilt altında şişlik şeklinde belirti verebilir. Ağrı bazen ilk belirti olabilir. Fıtık şişliği büyüdükçe ağrı genellikle azalır ama tedavi dahada zorlaşır. Bel ve boyun fıtıklarında ise bacaklarda ve kollarda güçsüzlük, ağrı ve his kaybı gibi belirtilerin yanı sıra fıtığın olduğu bölgede de ağrı hissedilebilir. Aynı zamanda fıtık olan bölgede uyuşma, hareket ederken zorlanma da fıtık belirtileri olarak kabul edilir.

En sık görülen fıtık belirtileri şunlardır:

• Fıtık oluşan yerde şişlik, çıkıntı, ağrı ve rahatsızlık
  • Fıtık bölgesinde uyuşma ve bazen karıncalanma hissi
  • Ikınma, öksürme veya hapşırma anında oluşan ağrı ve baskı hissi
  • Hareket halinde zorlanma
  • Erkeklerde testis etrafında çekilme hissi
  • Bel ve bacak ağrıları (Bel fıtıklarında)
  • İdrar kaçırma (Bel fıtığı belirtisi)

Fıtık Nasıl Teşhis Edilir?

Fıtık; genellikle önce hastaların kendileri tarafından hissedilir. Ancak kesin teşhis bir doktorun muayenesi ve gerekirse yapılacak yüzeyel doku ultrasonografisi, MR veya diğer görüntüleme yöntemleriyle anlaşılır.

Kaç Türlü Fıtık Vardır?

Karın duvarı fıtıkları oluşum yeri ve lokasyonuna göre temel olarak üçe ayrılır.

·         Kasık Fıtığı

·         Göbek Fıtığı

·         Ameliyat yeri ya da kesi yeri fıtıkları

Kasık fıtıkları ise anatomik olarak direkt fıtık, indirekt fıtık ve femoral fıtık olmak üzere üçe ayrılır.  Bel ve boyun fıtıkları ise karın duvarı fıtıklarından tamamen farklıdır. Bu fıtıklar omurlar arasında bulunan disk denilen yastıkçıkların omur arasından taşması ile oluşur. Taşma yüzünden sinirlere baskı olabilir. Bu baskı bel ve boyun ağrısı ile birlikte kol ve bacaklara vuran ağrıya neden olabilir.

Fıtık Nasıl Tedavi Edilir

Bel ve boyun fıtıkları hariç karın, göbek ve kasık bölgesinde meydana gelen fıtıkların tedavisi genellikle ameliyattır. Açık, laparoskopik ve robotik robotik olmak üzere üç çeşit fıtık ameliyatı yöntemi vardır. Her üç yöntemde de genellikle fıtık onarımı için yapay bir yama kullanılır.

Açık ameliyat:

Fıtık bölgesinden cilt kısmına bir kesi yapılır, fıtık kesesi etraf dokulardan ayrıştırılır ve karın içine yeniden yerleştirilerek hasarlı doku kısmı yapay bir yama yardımı ile kapatılır. Yamanın doğru biçimde uygulanması son derece önemlidir. Uzun yıllardır geliştirdiğimiz ve uyguladığımız “Kasnak Tekniği” yöntemi ile yapay yamaları fıtıklaşan bölgede ki sağlam dokulara gerilimsiz ve çok güçlü biçimde tutturduğumuz için hastalarımız hem çok daha az ağrı hissetmektedirler hem de uzun dönemde fıtık nüksü daha az oranda görülmektedir.

Laparoskopik cerrahi:

Açık cerrahiden farklı olarak fıtık tamiri için kullanılan yama karın içine girilen bir kamera ve bazı çubuklar yardımı ile fıtığın çıktığı açıklığı kapatacak şekilde uygulanır.  En büyük dezavantajı ise yamaların özellikle göbek ve ameliyat yeri fıtıklarında bağırsaklar ile temas etmesidir. Bu temas ileriki zamanlarda tehlikeli ve ölümcül olabilen ince bağırsak sorunlarına yol açabilir.

Robotik fıtık ameliyatı:

Robotik cerrahi aslında laparoskopik cerrahinin bir türüdür. Bu yöntemde cerrah hastanın başında durmaz, cerrahi aletleri ameliyathanede yine hastaya yakın bir konumda duran konsol yardımı ile kullanır.  Robotik cerrahi, bazı küçük fıtıklar için kullanılabileceği gibi, karın duvarının yeniden yapılandırılması için de tercih edilebilir. Bu yöntemde de kullanılan yamalar laparoskopi cerrahi yönteminde olduğu gibi bağırsaklar ile temas eder. Yamanın teması ise ileriki zamanlarda tehlikeli bağırsak sorunlarına yol açabilir.

• Fıtık olduğu nasıl anlaşılır?

Genellikle karnın belirli bir bölgesinde meydana gelen ağrı, şişlik ve çıkıntı o bölgede fıtık meydana geldiğinin kanıtıdır. Ancak kesin teşhis alanında uzman bir doktor tarafından konulur.

• Fıtık tehlikeli mi?

Erken teşhis edilen ve doğru şekilde tedavi edilen fıtık vakaları ciddi bir durum teşkil etmez. Ancak tedavi edilmeyen fıtıklar bazen fıtık içindeki bağırsağın sıkışıp kangren olmasına neden olacağı için ölüme bile neden olabilir. Dolayısıyla tüm karın fıtıkları dikkatlice izlenmeli ve gerekirse ameliyat edilmelidir.

• Fıtık ağrısı nereye vurur?

Boyun ve bel fıtıklarının aksine göbek ve kasık fıtıkları genellikle oluştuğu yerde ağrıya neden olur. Çünkü boyun ve bel fıtıkları kola ve bacağa giden sinirleri etkilerler.

• Fıtık kendi kendine geçer mi?

Boyun ve bel fıtığı hariç karın, göbek, kasık ve kesi fıtıkları kendiliğinden iyileşmez.

• Genç yaşta fıtık olur mu?

Fıtıklar her yaşta görülebilir. Geçirilmiş karın ameliyatları, hamilelik ve obeziteye gibi nedenler gençlerde de fıtık olasılığını arttırabilir.

Fıtık Nedir ?