Kıl Dönmesi nasıl tedavi edilir?

Kıl dönmesi yüksek oranda nüks olasılığı nedeniyle üstünde en fazla ameliyat çeşidinin geliştirildiği bir hastalık olmuştur. Kıl dönmesinde hedef basit bir hastalığı basit bir yöntem ile tedavi edebilmektir. Hastanede en az yatış gerektiren(tercihan ayaktan), en az nüksü olan ve en çabuk günlük aktivitelere dönüş sağlayan yöntem en ideal yöntemdir. Ancak maalesef halen bu kadar ideal bir tedavi yöntemi bulunamamıştır.

Kıl Dönmesi nedir ve neden olur ?

Kuyruk sokumunda cilt altında biriken kıllara bağlı olarak oluşan akıntılı bazen ağrılı şişlik durumudur. Akıntı ve ağrı yüzünden kıl dönmesi hastalığı kişilerin konforunu oldukça bozabilir. Kesin bir nedeni olmamakla birlikte daha çok sırttan dökülen kılların kuyruk sokumunda birikerek yavaş yavaş cilt altına girmesi ile oluştuğuna inanılır. Daha çok oturanlarda olduğu için “jip” hastalığı olarakta bilinir.

En çok 15-24 yaşları arasında görülür. %80 erkeklerde görülür. 45 yaşından sonra nadir görülür.

Kıl Dönmesi nasıl teşhis edilir ?

Kuyruk sokumunda şişlik ve akıntı durumlarında kıl dönmesinden şüphelenilmeli ve bir genel cerrahi doktoruna danışılmalıdır. Akıntı olmayan durumlarda yüzeyel doku ultrasonu tanı için yardımcı olabilir.

Kıl Dönmesi nasıl tedavi edilir?

• Eğer kişide bir apse durumu oluşmuş ise en doğru tedavi o apsenin boşaltılması ve beklenmesidir. 6 ay geçmesine rağmen akıntı devam ediyorsa asıl ameliyat yapılmalıdır.
• Fistülotomi ve küretaj: Kıl dönmesi blgesinden bir miktar cilt çıkarılır ve kıl yuvası temizlenerek yara açık iyileşmeye bırakılır. İyileşme 4-6hafta arası sürer. Nüks oranı %2-17 arasındadır.
• Eksizyon ve primer kapama: Kıl yuvası üstündeki deri ile birlikte komple çıkarılır ve yara kenarları birbirine dikilir. Gerilim dolayısı ile ameliyat sonrası yara iyileşmesi sorun olabilir. Nüks oranı %5-15 arasındadır.
• Flep yöntemleri: Çıkarılan kıl dönmesi boşluğu çevre dokuların yardımı ile kapatıldığı için yara gerilimi az görülür. Nüks oranı en düşük olarak kabul edilir (%1-5) oranında. En fazla kullanılan flep yöntemi “limberg” tipi yöntemdir.